قسمتی از باب29 کتاب مصباح العارفین اثر کاشف دزفولی در بیان یقین
ای سالک اگر یقین کامل ترا باشد در وقت نماز، آن[یقین] براق تو خواهد بود، که تو را در مقام قاب قوسین که معراج روح است، از حضیض بشریت به اوج ملکوتی رساند، و این حاصل نمی شود مگر به محو و متلاشی شدن وجود نفس در هستی رب الارباب. در این مقام نکته «انا اقرب الیکم من حبل الورید[1]»معلوم می شود به چشم یقین ببیند «کما قال امیرالمومنین لم اعبدرب لم اره.» و حقیقت ایمان از یقین است چرا که اکثر قضاهای الهی که بر انسان رو می دهد، هرگاه موقن باشد به این که از جانب او است، هر آینه صحت و مرض عزلت و ذلت,غنا و فقر پیش او مساوی باشد، در حالت مرض یا ذلت یا فقر شکوه نکند. ولی باید یقین به مرتبه باشد که وهم و خیال در آن جا نابود بود و ظن هر چند غالب بود غالب نیست مثل یقین.
از یـقین دل می رسد در قرب حق در مــراتــب جانب رب الــفلق
هـم ز علمش عین مطـلق می شود رفــته رفـته عین او حق می شود
تـو ز قرآن رو بخــوان لوتعـلمون چون یقین باشد به مردم ذوفنون
از یقـیـن حاصل شود ســـر فـــنا از یقین بینـد دلـت نـــور خـــدا
از یقین هم می توان شد بر فلک از یقین دل می تــواند شد ملک
از یــقیـــن بــتوان بدریا زد به پا از یقین به توان پریــدن بر هــوا[2]
سلام حسین عزیز
عالی بود انسان با خواندن مطالب مرحوم کاشف جانی تازه می گیرد دست مریزاد
حق یارت
تا بعد
سلام دوست عزیز وبلاگ باحالی داری امیدوارم موفق بشی.
اگر مایلی تبادل لینک کنیم؟
سلام
ممنون از حضورت.
ان الله یحول بین المرء و قلبه
انسان وقتی در پی کسب صفات الهی باشه به اوج که برسه شبیه خدا میشهُ غرق خدا میشه. خداییش خییییییییلی قشنگه!
با عرض سلام و ادب
از اینکه بدیدن گلستان آمدید مسروریم
مطالب جالب و یقین لازمه ی هر عمل است
موفق باشید
salam khubin hossein jan???,,,,mamnoon az hozoret,,,,,babate takhiram mazerat,,,,webet aliye mahshare ,,,movafagh bashi,,,,,,omadin net ari ham be ma bezan ,,,,,khushhal mikoni ma ro ,,,,,ya hagh
غزل زیبایی از ناهیدی....
سلام
ضمن عرض تسلیت خدمت شما.
وبلاگ خوبی دارین خوشحال میشم سری به من بزنید
و صلی الله علیک یا فاطمه الزهرا
و صلی الله علیک یا فاطمه الزهرا
و صلی الله علیک یا فاطمه الزهرا
سلام علیکم
خسته نباشید
موت منزل اول یقین است ...
وبلاگ ما با موت و فنا بروز است ...
جالب بود اگه ممکنه مشخصات کتاب رو بدین و انتشاراتی و تاریخ چا